Sa Pa - Fansipan - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Andrea Kleinhaarhuis - WaarBenJij.nu Sa Pa - Fansipan - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Andrea Kleinhaarhuis - WaarBenJij.nu

Sa Pa - Fansipan

Blijf op de hoogte en volg Andrea

19 December 2014 | Vietnam, Sa Pá

Vanuit Hanoi met de nachtrein naar Lao Cai. In Hanoi loop je over de rails naar het juiste perron...haha...moet je bij ons doen :p
Aangekomen in Lao Cai met een komische nacht in de trein, er begint een Vietnamees deuntje door de gang en iedereen begint te rennen....blijkbaar zijn we gearriveerd! Nu met een shuttle naar Sa Pa om de Fansipan te beklimmen. In Sa Pa worden we afgezet bij Fansipan Vieuw Hotel. Hier hebben we een welkom met ontbijt en een warme douche. Ik ben de enige die de Fansipan gaat beklimmen en het weer is niet al te best. Het is nat en koud dus besluit op de valreep nog een paar handschoenen te kopen. Ik wordt opgehaald en ga dan toch met een klein groepje richting de berg. Het eerste stuk tot 1500 meter worden we met busje. Onze gidsen heten Sing en Su en sprekenkolensteen Engels...
De tocht begint goed! Steil omhoog over rotsblokken, modderige ondergrond. Niet echt een pad te noemen... De lucht was vochtig en dicht dus hadden niet een geweldig uitzicht. De weg gaat omlaag en het zicht wordt beter tussen de bomen. Met 8 kg op de rug gaat het over rotsen en boomwortels verder. Geen pad te bekennen dus het is een echte hiking. Het is koud en hogerop komen we zelfs bevroren boomtoppen tegen. Het pad is nat dus ijzel en mooi ijzige planten en bomen. We gaan vandaag tot 2800 m, daar is een kamp. Hier brengen we de nacht door in een houten hut met 6 personen op de vloer en met niets meer dan een slaapzak! Na eerst bij het kampvuur te hebben gestaan gingen maar liggen. Hilariteit alom ...Het was zooo koud...kon niet slapen van de kou... met tenen en handen waren ondanks de sokken en handschoenen bevroren! Na een korte nacht van nog geen uur slaap stonden we om 5.30 met open mond buiten de zonsopgang te bewonderen....het was adembenemend!!!
Na het ontbijt gaan we naar de top op 3140 m! Het is een flinke klim want de berg die wij steil opliepen .. was niet de Fansipan! We gingen eerst tot in het dal en daarna weer steil omhoog om op de top te komen. Op de top schijnt de zon ... wat een een geweldig uitzicht!! absoluut de moeite waard! Het waait behoorlijk en na de fotosessies dalen we af naar beneden! Helemaal terug naar Sa Pa! We hebben het tempo er aardig inzitten en ben nog een paar meter naar beneden gevallen. Paar blauwe plekken worden dat! Naar beneden lijkt makkelijker maar is net zo zwaar als omhoog. Beentjes zijn al lekker aan verzuren en we zijn op de helft. Beneden aangekomen onder de drek, moe maar zeker meer dan voldaan!!!
de hiking zit erop en vol trots nemen wij onze medaille en certificaat in ontvangst. :)
Terug met de nachtrein naar Hanoi!