geweldige treinreis van Badulla naar Ella - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van Andrea Kleinhaarhuis - WaarBenJij.nu geweldige treinreis van Badulla naar Ella - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van Andrea Kleinhaarhuis - WaarBenJij.nu

geweldige treinreis van Badulla naar Ella

Blijf op de hoogte en volg Andrea

19 Mei 2026 | Sri Lanka, Ella

Na een paar heerlijke dagen aan het strand in Arugam Bay gaan we terug de bergen in. We willen trein van Badulla naar Ella nemen. Deze gaat over de beroemde Nine Arch Bridge in Demorada. We hebben de hele weg een adembenemend uitzicht. Iedere blik is een ansichtkaart ??
We hebben een hotel op een ideale locatie. De eigenaar heeft een plattegrond en heeft alle Highlights erop staan. We gaan direct op pad en beklimmen Little Adams Peak! Het is goed te doen. Er is een weg met trappen aangelegd of je neemt het pad ... wat achteraf redelijk onbegaanbaar was..haha. Ach .. we wilden avontuur ?? boven op de top WoW! Wat een uitzicht ... ??
We zien op de terugweg een theeplantage en lopen er dwars doorheen richting de thee factory Newborough. We krijgen een tour en zien hoe de thee van de geplukte blaadjes in theezakjes veranderd. Per dag worden hier 6000kg blaadjes verwerkt ... slechts 1500kg thee voor consumering blijft over. Het is een 16 uur durend proces. Erg leuk om te zien hoe die liters groene thee die ik drink nou eigenlijk gemaakt worden. ??
We sluiten de avond af met een heerlijk etentje in een gezellige tent Chilli.
Vandaag gaan we Ella rock beklimmen, deze rijst boven alles uit in Ella en wordt een leuke uitdaging. We hebben een getekend plattegrondje bij ons wat ons lopend over spoorlijn en de grote boom links richting de top moet brengen. We denken het pad gevonden te hebben ..maar het is dicht begroeid en horen achter ons mensen roepen dat we niet goed gaan. Er komt een vrouw op flipflops aangesneld en wijst ons de weg naar de top ... althans dat dacht ze ?? ze neemt ons op een alternatieve route door bosjes, hoog gras en theeplantages. Onderweg vertelt ze dat we moeten oppassen voor cobra's... euh..jeah right. Dan stopt ze en begint in een hoopje blad te porren met een stok. Ik zie een klein groen slangetje weg schieten waar ik niet echt van onder de indruk was. We zijn haar wel beetje zat en geven aan alleen verder te willen. Tuurlijk wil ze veelste veel geld voor bewezen diensten .. doen we mooi niet?? ze krijgt iets waarvan ze duidelijk laat blijken dat ze hier niet blij mee is..
We gaan zelf verder en de weg naar boven is een behoorlijke klim over een rotsig pad. Als we het pad niet meer echt duidelijk kunnen zien en er meerdere opties blijken te zijn twijfelen we of we goed gaan... we gaan een stukje terug en komen andere avonturiers tegen. We klimmen samen naar top! Het is meer dan de moeite waard!! Onder aan onze voeten ligt Ella omringd door een groene wereld en bergen.
Na wederom een heerlijke maaltijd in dezelfde tent gaan we moe maar voldaan slapen ... dachten we .. ??
Het begint te gieten en door de regenval hebben we stroomstoring. Alles valt uit en het wordt bloedheet in de kamer. De wekker gaat om 5 uur en na een helse nacht kunnen we in het donker onze tassen pakken ....

• 21 Mei 2016 - 19:09

Johan :

Onwijs mooie plekjes, foto's, watervalletjes . veel plezier verder

• 22 Mei 2016 - 06:54

Aartje:

Goedemorgen, wat een avonturen heel spannend kijk wel uit hé, wat zullen jullie veel te vertellen hebben als jullie thuis zijn. Ik hoor ze graag!!
    Mooie foto's allemaal geniet en veel plezier.